Opdrachten en bewijsstukken
Leerlingen werken actief aan hun levensvaardigheden door middel van opdrachten en praktijkopdrachten. In een online portfolio verzamelen ze bewijsstukken, zoals verslagen, reflecties en video's van hun werk. Dit portfolio toont hun voortgang en laat zien hoe ze de vaardigheden in de praktijk toepassen. Docenten en mentoren geven feedback om de verdere ontwikkeling te stimuleren.
Lessen
Specifieke lessen over de tien levensvaardigheden helpen leerlingen deze vaardigheden bewust te ontwikkelen. Daarnaast zijn er thematische lessen, zoals omgaan met stress, effectief samenwerken, en leiderschap. Deze lessen bieden praktische handvatten en uitdagende opdrachten, zodat leerlingen de vaardigheden niet alleen begrijpen, maar ook actief toepassen in hun dagelijks leven.
0-meting
Om de ontwikkeling van levensvaardigheden goed te volgen, is een 0-meting essentieel. Deze meting geeft inzicht in het startniveau van een leerling voor elk van de tien vaardigheden. Zo worden verbeterpunten snel zichtbaar, die in de daaropvolgende lessen verder kunnen worden ontwikkeld.
Levensvaardigheden zijn niet los te zien van andere vakgebieden en activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan Loopbaanoriëntatie en Begeleiding (LOB), Studieloopbaanbegeleiding (SLB), stages, mentorlessen en sport. Door levensvaardigheden in verschillende contexten te oefenen, versterken leerlingen hun competenties en kunnen ze deze in hun toekomstige carrière en dagelijks leven inzetten.