De middelbare scholen blijven helaas nog langer dicht; onderwijs op afstand moeten we nog even volhouden. Daar waar je wellicht toetsen aanvankelijk uitstelde in de hoop dat deze toch op school gemaakt zouden kunnen worden, kan dit nu niet. Hoe ga je om met toetsen, hoe richt je online toetsen in? We hebben een aantal tips op een rij gezet om je te helpen.
Tip 1: Kijk naar de alternatieven
Probeer de kennis van leerlingen op andere manieren te testen. Denk hierbij aan mondelinge toetsing of openboek toetsen. Vaak zijn deze vormen van toetsen al lastig genoeg.
Tip 2: Gebruik verschillende versies voor een online toets
Spieken kan je nooit helemaal voorkomen, zelfs bij ‘normaal’ onderwijs kan dit niet. Je kan echter wel zo min mogelijk ruimte voor spieken geven door verschillende versies van toetsen te maken. Gebruik bijvoorbeeld verschillende vragen, verschillende antwoordopties of mix de antwoordmogelijkheden door elkaar.
Tip 3: Gebruik een tijdslimiet
Ook helpt het gebruiken van een tijdslimiet. Geef de leerlingen niet de tijd om uitgebreid te gaan zoeken of overleggen. Blokkeer de toets na het verstrijken van de tijd, zodat leerlingen niet langer kunnen werken aan hun toets.
Tip 4 : Zorg dat je aanwezig bent tijdens het maken van de online toets
Laat de leerlingen hun schermen delen tijdens de toets via bijvoorbeeld Google meet of Microsoft Teams. Zo volg je de acties die leerlingen ondernemen. Neem de vergadering op wanneer je dit doet. Zo kan je terugkijken wat een leerling heeft gedaan tijdens de toets.
Een voorbeeld uit de praktijk:
Het werkt voor het profielwerkstuk in Mijn Leeromgeving van Apprentice. Ze gebruiken nu ook een combinatie van Mijn Leeromgeving met Microsoft Teams voor het afnemen van (open boek) toetsen. Ronald Blom, docent geschiedenis en PWS-coördinator op het Horizon College, vertelt hierover het volgende: “We hebben de Word Online in Mijn Leeromgeving gebruikt om de toetsing klaar te zetten zodat leerlingen alles konden invullen en alles digitaal bij elkaar was. Verder hebben we de surveillance via Microsoft Teams gedaan met camera’s aan. Dus combinatie van Teams en Apprentice gemaakt.” Ronald Blom geeft verder aan dat ze ook al digitaal getoetst hebben met de leerlingen op school. Ze zaten in een computerlokaal en maakten de toets in Mijn Leeromgeving terwijl de surveillant in het lokaal erbij was. Een mooie combinatie van online en offline.